دکتر امین ماهورام درباره آموزشهای مجازی و از راه دور در سالهای اخیر به نکاتی اشاره و اظهار کرد: دستگاههایی که دانشآموز برای یادگیری آموزش از راه دور استفاده میکند به جز استفاده در کلاس درس کاربردهای دیگری هم دارند که میتواند باعث جلب توجه و حواس پرتی دانشآموز و عقبافتادن از روند معمول کلاس شود.
وی تاکید کرد: در کودکانی که مبتلا به اختلال توجه و تمرکز هستند توصیه میشود سایر دسترسیها از پیامرسانهای دیگر محدود شود و اگر امکان دارد یکی از والدین در حین آموزش، کودک را همراهی کند.
او عدم مدیریت زمان را یکی دیگر از چالشهای آموزش مجازی دانست و افزود: به همریختگی زمان خواب و بیداری دانشآموزان و هماهنگ نشدن دانشآموز با جریان کلاس از دیگر موضوعاتی است که باعث میشود دانشآموز روند درستی را برای هماهنگی کارهای روزمره و شرکت در کلاس، نداشته باشد.
این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، گفت: تنظیم چک لیستهای انجام کار روزانه و اولویتبندی فعالیتها اقدامی موثر در این آموزشهاست.
وی با اشاره به اینکه دانشآموزان با شرایط ویژه مانند مبتلایان به اختلال توجه و تمرکز، افرادیکه در بینایی، شنوایی و یا صحبت کردن دچار مشکلاتی هستند، بیش از سایرین در معرض آسیبهای آموزش مجازی هستند، عنوان کرد: باید تمهیداتی برای این دانشآموزان دیده شود تا کمترین مشکل متوجه این افراد باشد.
این روانپزشک تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات آموزشهای مجازی موضوع منزوی شدن دانشآموزان است. احساس تنهایی و حسن انزوای دانشآموزان مقاطعپایینتر و کودکان کم سن و سال با جدا شدن از دوستان و همسالان تقویت شد.
او با یادآوری اینکه انسان موجودی اجتماعی است و طبعیت انسان تمایل به تعامل با سایرین دارد، ادامه داد: به هر دلیل اگر تعامل با سایر انسانها محدود شود حس انزوا خصوصا در بچههای کوچکتر آزار دهنده است.
وی با تاکید بر اینکه آموزش آنلاین نمیتواند جایگزین آموزشهای حضوری شود، خاطرنشان کرد: شاید از نظر فیزیکی آموزش آنلاین برای همه افراد راحتتر باشد ولی در دراز مدت میتواند آزاد دهنده باشد و باعث قطع بخشی از ارتباط با دنیای واقعی شود.
فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان ایجاد فضایی آزاد (شبیه به زنگ تفریح درمدرسه) در کلاسهای آنلاین را، راهکار مناسبی برای تعامل بیشتر دانشآموزان عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه تحقیقات نشانگر این موضوع است که با تداوم آموزشمجازی، انگیزه دانشآموزان برای درس خواندن هم کاهش پیدا میکند، هشدار داد: بخشی از این موضوع به دلیل نبود ارتباط چهره به چهره و بخش دیگری به دلیل عدم حضور فیزیکی و فقدان فوریت پاسخدهی در کلاس است.
او گفت: ارائه آموزشهای راهبردی نیازمند حضور دانشآموز در کلاس درس و ارتباط چهره به چهره با آموزگار و همسالان است.
وی تنظیم برنامه بلندمدت، میانمدت و کوتاهمدت را یکی از راهکارهای پیشگیری از افت تحصیل در آموزش مجازی عنوان کرد و افزود: صحبت کردن با دوستان درباره پیشرفت درسی، تعامل با اولیای مدرسه با موضوع پیشرفت درسی میتواند برای بهبود روند درسی کمک کننده باشد.
وی در پایان به محدودیت دسترسی برخی دانشآموزان به امکانات الکترونیکی و سختافزاری در دوره آموزش مجازی اشاره کرد و افزود: متاسفانه فارغ از این موضوع محدود شدن دسترسی به اینترنت و یا عدم آشنایی دانشآموزان کوچکتر به نحوه کارکردن با پیامرسانهای آموزشی مجازی به روند آموزش لطمه وارد کرد.